Nyhet
Debattartikel: Välkommen att besöka vår tvåspråkiga skola, Mohamsson
Publicerad 31 oktober 2025
Utbildningsminister Simona Mohamsson (L) har nyligen föreslagit skärpta regler för engelska skolor. Att höja kraven på lärarbehörigheten är bra, samtidigt vore det en begränsning att bara få undervisa 25 procent på engelska. Det skriver Dominique Roosen, vd Engelska skolor och förskolor i en debattartikel i Altinget.

Dominique Roosen, vd för Engelska skolor och förskolor.
Sverige har ett starkt och stabilt internationellt anseende, och rankas återkommande bland världens tio bästa länder i den globala rankingen Nation Brands Index. För att kunna upprätthålla detta anseende behöver Sverige fortsätta att fokusera på en kompetent arbetskraft.
Engelska blir allt viktigare
Det vore ett steg bakåt ifall svenska ungdomar skulle få färre möjligheter till en högkvalitativ tvåspråkig utbildning i en internationell miljö. Vi lever i utmanande tider, där vi upplever en stark dragkamp mellan en fortsatt internationalisering och ett ökat beskyddande av nationella värden. Det är önskvärt att mer fokus läggs på hur dessa båda visioner tillsammans kan stärka Sverige.
Att frånta eleverna möjlighet till högkvalitativ tvåspråkig grundutbildning vore fel väg att gå med tanke på att över hälften av universitetsutbildningar på avancerad nivå i dag ges på engelska.
Inom svensk högskola och forskning skrivs till exempel i dag de flesta avhandlingar och vetenskapliga artiklar på engelska. Engelska är också koncernspråk på många storföretag, och förekommer ofta i medietexter. Engelska och svenska kommer därför alltmer att användas parallellt i det svenska samhället och en gedigen tvåspråkig utbildning ger ungdomar en bra grund inför vidare studier och inför vuxenlivet.
Ge eleverna en internationell skolmiljö
Engelska skolor och förskolor i Sverige (ESF) driver i dag fyra grundskolor och sex förskolor, vilket vi har gjort sedan 1993. Vi välkomnar och utbildar barn och elever från olika bakgrund och med olika modersmål. Vi erfar dagligen kraften i vår tvåspråkiga utbildning och i den internationella miljön vi möter på våra skolor och förskolor. Vi välkomnar översynen av kvalitetskraven och vi ser positivt på de granskningar Skolinspektionen nyligen har genomfört. Kvalitativ utbildning måste vara välbeprövad och förankrad i forskning.
Att öka kravet på behöriga och legitimerade lärare på tvåspråkiga skolor är rätt väg att gå och vi anser att detta är en självklar kvalitetsfråga. Hög kvalitet i undervisningen garanteras genom högutbildade lärare med svensk lärarlegitimation. Samtidigt är det angeläget att kunna erbjuda elever en internationell skolmiljö.
Vår organisation har i dag en lärarbehörighet på över 80 procent lärare med svensk lärarlegitimation. Att flertalet av våra lärare dessutom har utländsk examen bidrar till den höga interkulturella och språkliga kompetensen vi värnar om.
Ett misstag med mindre undervisning på engelska
Det vore ett misstag att minska möjligheten för undervisning på engelska till 25 procent. Undervisningen i svenska språket är naturligtvis av yttersta vikt på alla grundskolor. Samtidigt visar forskning att kunskaper i språk stöder lärandet av nya språk. Enligt skolans styrdokument ska elever utveckla flerspråkighet och EU har ett mål att varje medborgare ska behärska två andra språk än sitt modersmål.
Flerspråkighet anses vara en av EU:s nyckelkompetenser. Låt oss då inte sträva åt motsatt håll! Sverige är ett litet exportberoende land i en global värld. Vår framtida konkurrenskraft och internationella relevans behöver medborgare som utöver sitt modersmål behärskar ytterligare språk och en genuin interkulturell kompetens. Utvecklingen av dessa förmågor behöver skolan bidra till.
Med anledning av den viktiga debatten om tvåspråkig utbildning och dess roll för Sveriges framtid, vill Engelska skolor och förskolor i Sverige härmed bjuda in utbildningsminister Mohamsson till ett besök på en av våra skolor.
Dominique Roosen, vd Engelska skolor och förskolor i Sverige AB, ett dotterbolag inom Atvexa
Debattartikeln publicerades den 31 oktober 2025 i Altinget.
