Friskolorelever ett läsår före i kunskap

Publicerad 2 april 2024

När skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren som är knuten till London School of Economics djupanalyserar de svenska PISA-resultaten för 15-åringar i matematik 2022 är slutsatsen att hela tappet från 2018 skett i de kommunala skolorna och att friskoleeleverna ligger ett helt läsår före i kunskap.

Matematik lägger grunden för så gott som all kunskap. När barn övar matematik tränar de hjärnan och blir bättre på logik, analys och problemlösning. Det är färdigheter de kan ha nytta av i alla ämnen under hela sin skoltid, men även i vuxenlivet. Därför ligger matematik oss på Atvexa extra varmt om hjärtat. På vår skola Metapontum, finns en spetsutbildning inom matematik. De här eleverna åker många gånger långt för att bli undervisade av duktiga och engagerade lärare som ger eleverna möjlighet utvecklas på ett sätt som inte är möjligt i andra skolor.

När skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren som är knuten till London School of Economics djupanalyserar de svenska PISA-resultaten för 15-åringar i matematik 2022 är slutsatsen att hela tappet från 2018 skett i de kommunala skolorna och att friskoleeleverna ligger ett helt läsår före i kunskap. Även 2018 låg friskoleeleverna före de kommunala men aldrig har skillnaden varit så stor som nu. Varför? Ett av skälen är att friskolorna fokuserar på ren matematik, inte så kallad ”vardagsmatematik” och ”matematik kopplad till det 21:a århundradet”.

Heller Sahlgren har rensat sitt resultat från socioekonomiska faktorer. PISA är ett internationellt, centralt rättat och ”fusksäkrat” prov. Frågor på det?

Johan Kyllerman vd Atvexa

Läs mer

Om Gabriel Heller Sahlgrens analys av PISA-resultaten
Om Metapontum

Presskontakt

Presskontakt

Dela gärna den här artikeln!