Nyhet
Debattartikel: Prata mindre om driftsformer och mer om kvalitet
Publicerad 4 juli 2025
Vi vet att svensk skola är bättre än sitt rykte men samtalet om skolan har kört i diket. Skolinspektionens kvalitetsgranskningar de senaste åren visar något som borde ges mer utrymme skoldebatten: det finns skolor som levererar hög kvalitet i undervisning, ledarskap och trygghet – och de är oftare friskolor. Det skriver Atvexas vd Johan Kyllerman tillsammans med tolv andra företrädare för olika friskolor, i en debattartikel i Altinget.
Varje elev i Sverige förtjänar en skola av hög kvalitet. Men i stället för att fokusera på vad som fungerar fastnar skolpolitiken gång på gång i debatter om vinst, driftsformer och förbud. Under året presenteras flera utredningar med förslag som riskerar att kraftigt begränsa och försvåra för många av landets mest välfungerande skolor.
Friskolor levererar
Skolinspektionens kvalitetsgranskningar de senaste åren visar nämligen något som borde ges mer utrymme skoldebatten: det finns skolor som levererar hög kvalitet i undervisning, ledarskap och trygghet – och de är oftare friskolor.
Under 2023 och 2024 genomförde Skolinspektionen 620 planerade kvalitetsgranskningar av grundskolor. Resultatet är tydligt: 24 procent av friskolorna bedömdes ha ”kvalitet i hög utsträckning” inom samtliga fyra granskningsområden som är rektors ledarskap, undervisning, trygghet och studiero samt bedömning och betygssättning. Motsvarande siffra för kommunala skolor var 14 procent. Det är inte ett argument för att alla skolor ska bli friskolor, snarare ett argument för att hela systemet behöver bli bättre på att lära av de skolor som har hittat arbetssätt och metoder som fungerar.
Omkring 100 kvalitetsgranskade grundskolor, kommunala och fristående, bedömdes under 2023 och 2024 ha hög kvalitet i alla områden. Betydligt fler har hög kvalitet inom ett eller ett par områden. Det innebär att det finns gott om konkreta exempel på vad som kännetecknar framgångsrik undervisning, starkt ledarskap och trygga lärmiljöer.
Lyft lyckade exempel
Det är dessa exempel vi borde tala mer om. Vad kännetecknar de skolor som lyckas? Hur skapar de studiero? Hur arbetar de med kunskapsuppföljning och hur använder de sin tid och sina resurser?
Vi tror att svensk skola, precis som andra branscher, behöver ett starkare fokus på erfarenhetsutbyte och professionell utveckling. Inte genom påtvingad likriktning, utan genom att lyfta fram best practice, skapa samverkan och göra det lättare att lära av det som fungerar.
Därför samlar vi friskolesektorn i Almedalen under parollen Forum för svensk skola – en mötesplats för lösningar, lärande och gemensamt ansvar för skolans utveckling.
Det finns flera utmaningar som behöver lösas. Drygt var sjätte niondeklassare når inte gymnasiebehörighet, många elever går igenom skolsystemet utan tillräckliga läskunskaper och i många klassrum är studieron obefintlig. Vi ser också stora kunskapsklyftor mellan olika elevgrupper, där elever som inte talar svenska hemma halkar efter. Därtill finns en växande kritik mot att lärarutbildningen inte förbereder studenterna tillräckligt väl för yrkeslivet.
Sverige är på rätt väg
Men det finns även mycket som fungerar bra, vilket Skolinspektionens bedömningar visar. Sammantaget har vi också goda kunskapsresultat i Sverige om vi jämför oss med andra länder och kurvan är uppåtgående. Den senaste TIMSS-mätningen slog fast att svenska grundskoleelever ligger långt fram i matematik och naturkunskap. Även andra internationella studier visar att Sverige i flera avseenden är på rätt väg.
Det är från denna styrkeposition vi nu måste blicka framåt och vi som företräder landets friskolor står redo att leda utvecklingen.
Vi vet att svensk skola är bättre än sitt rykte men samtalet om skolan har kört i diket. Vi behöver komma upp på banan igen, rikta blicken mot framtiden och fokusera mer på vad som skapar god undervisning för elever.
Vägen dit är inte att försvåra för välfungerande skolor, utan att hitta nya och bättre sätt att lära av varandra. Skolinspektionens lista över skolor som levererar hög kvalitet på område efter område är en bra utgångspunkt.
13 friskoleföreträdare
Ester Alavei, vd Edukatus alliance
Cecilia Carnefeldt, vd Kunskapsskolan
Bijan Fahimi, vd Tellusgruppen
Mikael Karlsson, vd Lärandegruppen
Johan Kyllerman, vd Atvexa
Lena Lingman, skolchef Hudikskolorna
Patrik Nystedt, vd Utbildia
Marie Pilfalk, skolchef Broholmskolan
Mats Rosén, skolchef Jensen grundskola
Lotta Smith, vd Cedergrenska
Malin Stjernman, vd Fridaskolorna
Marcus Strömberg, vd Academedia
Christina Wainikka, 0rdförande ägarstiftelsen Sverige-finska skolan Stockholm
