Replik på DN Debatt ”Problemen finns men felet är inte det fria skolvalet”

Publicerad 27 juni 2023

Det finns utan tvivel brister i dagens skolsystem. Men att hela tiden skylla på ”marknaden” är en utnött förklaringsmodell. Det skriver Johan Kyllerman vd Atvexa, Marcus Strömberg vd AcadeMedia, Anna Sörelius Nordenborg, vd, Internationella engelska skolan och Cecilia Carnefeldt, styrelseordförande, Kunskapsskolan i en gemensam replik på DN Debatt.

Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, ordförandena för Sveriges Lärare, skriver att undersökningar som facket gjort visar att många föräldrar ser sig som kunder i skolans värld. De skriver också att sex av tio lärare vittnar om att de pressats att sätta högre betyg. Fackets förklaring är den vanliga: att det är ”marknadsskolans” fel.

Vi är helt överens om att alla försök till otillbörlig påverkan på skolor, oavsett om det gäller betygsättning eller andra delar av skolans uppdrag, ska motarbetas. Att problemen skulle vara en konsekvens av att föräldrar kan välja och välja bort skolor är dock att förenkla kraftigt. Det låter ibland som att friskolereformen utvecklats i ett vakuum där man bortser från andra samhällsförändringars påverkan på skolan. Det fria skolvalet får ensamt skulden.

Ingen ska dock blunda för de problem som författarna lyfter och inom våra olika verksamheter har vi lagt stort fokus på betygsfrågan de senaste åren. Ett exempel på det är att Academedia låtit en extern part granska arbetet med betygsättning för att se om det förekommer systematisk press på lärare att sätta högre betyg än vad som är motiverat, och om det finns samband mellan stora betygsavvikelser och skolors ekonomi. De externa granskningarna har kommit fram till att svaret är nej på båda frågorna.
Därmed inte sagt att problem med press på lärare inte förekommer hos oss, men att hela tiden landa i samma snäva förklaringsmodell – att skolor försöker locka elever och därmed skolpeng med höga betyg – leder knappast framåt. Den främsta förklaringen till stora betygsskillnader är de brister som finns i dagens betygssystem, som forskaren Jonas Vlachos med fler nyligen redogjorde för på DN Debatt.

Att 300 000 elever aktivt skulle välja att stanna kvar på fristående skolor i hopp om att få oförtjänt höga betyg är att underskatta både föräldrar och integriteten hos lärare.

Populariteten är i stället ett resultat av att majoriteten av landets cirka 1 300 friskolor erbjuder hög kvalitet som uppskattas av både elever och föräldrar. En sammanställning av Skolinspektionens kvalitetsgranskningar under åren 2019–2022 visar att fristående skolhuvudmän i betydligt högre utsträckning än kommunala lever upp till myndighetens kvalitetskrav.

Det finns flera problem i dagens skolsystem som behöver lösas. Det handlar inte bara om betygssystemet, som underkänts av såväl Skolverket som Riksrevisionen, utan också om skolvalets utformning och skolans finansiering.

Vi håller också med Sveriges Lärare om att alla huvudmän, kommunala som fristående, kan ta ett större ansvar för att tydliggöra vilka delar av skolverksamheten som vårdnadshavare inte har inflytande över. Att föräldrar kräver saker bortom läraransvaret är helt oacceptabelt.

Vi diskuterar gärna lösningar på alla de problem som Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén pekar på. Vi som undertecknar representerar fler än 350 grund- och gymnasieskolor och är angelägna om att ta vårt ansvar för svensk skolas bästa.

Cecilia Carnefeldt, styrelseordförande, Kunskapsskolan
Johan Kyllerman, vd, Atvexa
Marcus Strömberg, vd, Academedia
Anna Sörelius Nordenborg, vd, Internationella engelska skolan

Repliken publicerades den 27 juni 2023 och är ett svar på Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, Sveriges Lärares debattartikel i DN den 22 juni 2023.

Presskontakt

Presskontakt

Dela gärna den här artikeln!