Svenska elever har toppresultat i samhällskunskap

Publicerad 30 november 2023

Sverige är ett av de länder där eleverna presterar bäst på kunskapsprov om demokrati- och samhällsfrågor. Det visar den internationella studien ICCS.

ICCS är en internationell studie som undersöker elevers kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor. Eleverna som genomför testet går i årskurs åtta. Bland de 22 deltagande länderna presterar bara Taiwan bättre än Sverige, men skillnaderna mellan olika skolor och elevgrupper är stora. Elever med invandrarbakgrund och socioekonomiskt svag bakgrund ligger efter de andra i resultat.

– Det är så kul att svenska elever har så pass goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor. I en orolig omvärld där demokratiska värderingar och hela samhällsordningar utmanas är det otroligt viktigt att våra svenska elever har en tydlig demokratisk kompass med sig. Idag är den här kunskapen kanske den allra viktigaste man kan ha, säger Johan Kyllerman vd Atvexa i en kommentar.

– Samtidigt är det oroväckande att det är så stora skillnader mellan olika elevgrupper. Att komma till rätta med sociala skillnader och segregation är några av våra viktigaste samhällsuppgifter just nu och här har skolan som samhällsbärande institution ett stort ansvar att lära ut demokratiska värderingar. Rätten att själv få välja sin skola ger varje elev möjlighet att bryta segregation och utanförskap, och därmed bidrar friskolorna till att minska segregationen.

Läs mer om ICCS rapport här

Presskontakt

Presskontakt

Dela gärna den här artikeln!